De hele dag krijgen we non stop signalen binnen en zijn we super druk met ons hoofd en in ons hoofd. En wanneer we voor ons gevoel niks doen, kijken we TV of zijn we voor de ontspanning op de smartphone bezig.  Maar is dit echt ontspanning? Steeds meer mensen vinden het lastig om helemaal te ontspannen en de gemiddelde leeftijd waarop mensen burn-out raken is in een paar jaar teruggelopen van gemiddeld 45 jaar naar gemiddeld 30 jaar.

Maar wat is relaxt en hoe meet je dat?
Als je helemaal relaxt zou zijn, ligt je ademhaling optimaal tussen 6/7 ademhalingen per minuut dit geld voor iemand van 30 jaar maar ook voor 80 jaar. Waar hartslag weer heel persoon afhankelijk is. Wat blijkt dat half Nederland dus een groot deel van de  tijd zit te hyperfentileren en gemiddeld op 10/14 per minuut zit en dat doet wat met je lijf. Het blijkt dat mensen die te snel ademen (over ademen) vele male hogere kans op burn out, depressie, angst, onbegrepen lichamelijke klachten. En je kunt jezelf hier dus in trainen om dit naar beneden te brengen, ook wel een ontspanningsoefening genoemd of het rempedaal.

Wil je meer weten hoe het werkt en wat er gebeurt in je lijf als je continue het gaspedaal(hersenschors) indruk? bekijk dan onderstaande video van Psychiater Bram Bakker hij kan dit geweldig uitleggen.

Video Psychiater Bram Bakker

Wanneer heb je te veel stress?
Je hebt te veel stress als je niet meer rustig een boek kunt lezen en je na een alinea hem nog een keer moet lezen omdat je hoofd het niet opneemt of dat het je niet lukt om je concentreren op een ding en je gedachten continue afdwalen. Herkenbaar? Dan nodig ik je van harte uit voor een mooie wandeling. De oproep die ik 2 weken geleden deed 20 moeders met ambitie gezocht voor 20 gratis krachtige wandelcoach gesprekken zijn waanzinnige reacties op binnen gekomen. Er zijn nog enkele plekken beschikbaar in aug-sept.

Recent Posts